Veel gestelde vragen


Ik heb een allergie. Hoe weet ik wat ik wel en niet kan eten/drinken?

Vanaf 13 december 2014 is het voor alle bedrijven verplicht om informatie omtrent allergieën te vermelden. Voor meer informatie over welke mogelijke substanties er in de door ons verkochte producten zit, kunt u meer informatie verkrijgen bij onze werknemers in de bioscoop.
De volledige lijst is op deze pagina terug te vinden.

Welke voorzieningen heeft Vue voor blinden/slechtzienden?

Bij Vue is het mogelijk gebruik te maken van de Watson app. Watson is een smartphone applicatie die mensen met een visuele beperking in staat stelt audiodescriptie (AD) te gebruiken bij Nederlandstalige films. Bij het gebruik van de Watson app beschrijft een stem alle visuele elementen in de film, tijdens pauzes in dialogen. Op www.watsonapp.nl is de app gratis te downloaden voor zowel iOS als Android. Binnen deze app kunt u ook zien welke films uit ons filmaanbod er beschikbaar zijn met audiodescriptie. Heeft u een trouwe viervoeter die u begeleidt? Hulp- en blindengeleidehonden zijn welkom in al onze theaters!

Kan ik als man ook naar de Ladies Night?

Net zoals dat de Men Only ook toegankelijk is voor vrouwen, is de Ladies Night ook te bezoeken door mannen. Hou er alleen wel rekening mee dat de avond (net zoals andere thema-avonden) voor een specifieke doelgroep is vormgegeven en is ingedeeld.

Kan ik als vrouw ook naar de Men Only?

Net zoals dat de Ladies Only ook toegankelijk is voor mannen, is de Men Only ook te bezoeken door vrouwen. Hou er alleen wel rekening mee dat de avond (net zoals andere thema-avonden) voor een specifieke doelgroep is vormgegeven en is ingedeeld.

Kan ik een eigen stand of kraam bij de Ladies Only plaatsen?

Dat is zeker mogelijk. Kijk op de pagina Zakelijk, Ladies Only: Standhouders voor meer informatie.

Verkoopt Vue ook abonnementen?

We hebben een abonnement genaamd de Vue Movie Pass. Met dit abonnement kunt u voor 19 euro per maand onbeperkt naar de bioscoop. Kijk voor meer informatie en het bestellen van de Vue Movie Pass op https://www.vuecinemas.nl/moviepass.

Waarom zijn sommige films duurder?

Het prijsverschil tussen de films hangt meestal af van het type beleving en het tijdstip. De precieze uiteensplitsing van de tarievenlijst is te vinden onder het kopje Tarieven op de informatiepagina van jouw lokale Vue Cinema.

Hoeveel weken zal film X draaien?

Hoe lang een film draait in onze zalen is afhankelijk van het succes van de film in kwestie, de wekelijks nieuwe releases en het aantal zalen van een bioscoop. Het is dus niet mogelijk om op voorhand precies te bepalen hoeveel weken een film zal draaien. U kunt er wel van uitgaan dat de 'grotere' films in ieder geval verschillende weken te zien zijn.

Waar en wanneer kan ik naar de Sneak Preview?

De Sneak Preview is beschikbaar bij onze bioscopen in Arnhem, Eindhoven, Hilversum, Hoorn, Kerkrade en Nijmegen.

De Sneak Preview vindt plaats op zondag om 20.30 uur, met uitzondering van schoolvakanties. Bij Vue Parkstad (Kerkrade) is er een inloop vanaf 20.00 uur in verband met de filmquiz voorafgaand.

Gaat een film X ook bij mijn Vue voorkeursbioscoop draaien?

We doen ons uiterste best om een zo gevarieerd mogelijk filmaanbod te bieden in al onze bioscopen. Helaas kunnen wij niet in alle regio's alle films draaien. Er wordt een keuze gemaakt , onder andere afgezet tegen het aantal beschikbare zalen, bezoekersaantallen en verwachtingen omtrent de filmtitel. Wanneer de filmverhuurder besluit om met weinig kopieën uit te gaan, dan kan het zijn dat wij op locaties met minder zalen niet kunnen draaien. Wij doen er altijd alles aan om het aanbod binnen de ruimte die er is zo breed mogelijk te houden.

Wanneer gaat een bepaalde film in première?

Op onze homepage vindt u onder de kop "Verwacht" de titels welke op korte termijn in Nederland in première zullen gaan. Het is uiteraard ook mogelijk om via de zoekoptie op filmtitel te zoeken. Indien een filmtitel niet op een van deze methodes naar voren komt, dan is het nog niet bekend of en wanneer de film wordt uitgebracht.

Waarom staat het filmprogramma niet online?

Het filmoverzicht is gelinkt aan de programmering in de bioscoop. Omdat het programma elke week* wordt aangepast aan de wensen van de bezoeker is het pas op maandagmiddag of -avond beschikbaar voor de komende filmweek. Vanaf dat moment zijn er ook tickets via de website en Vue app te koop.

*Een filmweek loopt in Nederland altijd van donderdag tot en met woensdag.

Waarom wordt de OV-versie van een (animatie)film nauwelijks aangeboden?

Een animatiefilm is in de basis een OV-versie, maar deze wordt per land ingesproken in de lokale taal. Veelal is het helaas niet mogelijk een OV-versie in te zetten van een animatiefilm, hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. De eerste is dat de resultaten van OV-versies veelal tegenvallen: er komen weinig bezoekers naar deze versie. De NL-versie is voor een groter publiek: ouders nemen vaak hun kinderen mee naar de NL-versie en slaan daarom de OV-versie over.
Daarnaast is er het feit dat overige films die in de betreffende speelweek geprogrammeerd staan ook ruimte nodig hebben. Door het beperkt aantal zalen in een bioscoopcomplex is er vaak niet de ruimte om hier een OV-versie te starten.

Zit er een pauze in de film?

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van het Nederlandse bioscooppubliek een pauze tijdens de film waardeert. Hierom hebben wij gekozen onze voorstellingen te voorzien van een pauze.

Hoe weet ik of mijn giftcard nog geldig is?

Via de geldigheidschecker, kan je kijken wat de geldigheidsdatum van jouw Vue Gift Card en Vue Kids Card is.

Klik hier voor de geldigheidschecker.

Welke giftcards verkoopt en accepteert Vue?

Vue heeft 2 soorten giftcards; de Vue Gift Card en de Vue Kids Card.

De Vue Gift Card is inwisselbaar voor één filmticket plus een kleine popcorn en een drankje naar keuze (fris, water, thee, koffie, bier* of wijn). De Vue Gift Card kost € 14,95.

De Vue Kids Card is geldig voor kids tot en met 11 jaar en inwisselbaar voor één kinderticket plus een kidsbox met daarin een popcorn, spekje, lolly en pakje chocomel, Caprisun of Fristi. De Vue Kids Card kost € 9,95.

Beide cards zijn te koop en inwisselbaar aan de kassa van onze bioscopen. De Vue Gift Card is tevens online in te wisselen.

Klik hier voor de gedetailleerde voorwaarden van de giftcards.

Hoe kan ik een giftcard online inwisselen?

Op dit moment is alleen de Vue Gift Card online in te wisselen. Dit doe je door de 23 cijferige barcode van de giftcard in te voeren bij ‘kortingen’. De waarde van de giftcard wordt direct als korting berekend.

Het drankje en de popcorn zijn vervolgens verkrijgbaar bij het buffet door de giftcard te laten scannen.

Kan ik de Vue Giftcard en Vue Kidscard gelijk gebruiken?

De Vue Giftcard en Vue Kids Card zijn in te wisselen vanaf de eerste dag ná aankoop.

Er staan meerdere barcodes op mijn Vue Gift Card/ Kids Card , welke heb ik nodig?

De bovenste barcode (Ticket) wordt door de caissière gescand bij de aankoop van een ticket voor de film en moet ingevoerd worden op de website/app bij een online aankoop.
De middelste barcodes (Beverage en Food/Kidsbox) worden gescand aan het buffet bij aankoop van het drankje, de popcorn of de kidsbox.

Hoe worden de giftcards verpakt?

De Vue Giftcard en Vue Kidscard worden verkocht in een leuke envelop die de mogelijkheid biedt om een persoonlijke tekst toe te voegen.

Kan ik een giftcard retourneren?

Het is helaas niet mogelijk om een giftcard te retourneren.

Waar kan ik terecht als vragen heb over een giftcard?

De meest gestelde vragen zijn verwerkt in deze FAQ. Voor andere vragen of opmerkingen over een van onze giftcards kan een mail worden gestuurd naar contact@vuecinemas.nl

Hoe is de wet opgesteld voor Kijkwijzer?

Vue Cinemas leeft de regelgeving rond kijkwijzer strikt na. Aan de kassa kan om legitimatie worden gevraagd in geval van gerede twijfel. Kijkwijzer waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Dat betekent dat Kijkwijzer en ook PEGI, de Kijkwijzer voor games, informatie in de vorm van waarschuwingen bieden. De leeftijden van Kijkwijzer en PEGI kennen echter ook een wettelijk aspect. Dit is geregeld in Artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht. Het artikel zegt letterlijk: 'Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding of voorwerp, of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar'.

Ik ben jonger dan 12 jaar. Mag ik wel een film bezoeken die voor 12 jaar en ouder is gekeurd?

Het is toegestaan om onder begeleiding van een volwassene een film met een keuring van 12 jaar en ouder te bekijken. Zonder begeleiding is dit helaas niet mogelijk.

Ik ben jonger dan 16 jaar. Mag ik wel een film bezoeken die voor 16 jaar en ouder is gekeurd?

Helaas is dit niet mogelijk. Wij zijn gebonden aan de wettelijke bepalingen.
Als wij een jonger persoon toelaten tot een film met een keuring voor 16 jaar en ouder, dan zijn wij strafbaar. Dit is de reden dat wij, ongeacht aanwezige personen die ouder dan 16 jaar zijn, de toegang moeten weigeren.

Waar vind ik meer informatie over kijkwijzer?

Voor meer informatie betreffende de kijkwijzer verwijzen wij u graag door naar de website van Kijkwijzer: www.kijkwijzer.nl.

Wat is het toelatings- en verkoopbeleid?

Een bioscoopexploitant is op grond van wetsartikel 240a in Wetboek van Strafrecht strafbaar wanneer zij een persoon jonger dan 16, toelaat tot een film met de classificatie 16. Een bioscoopeigenaar mag iemand om legitimatie vragen of, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16 jaar, de toegang weigeren tot een film met de classificatie 16. Ook videotheken en winkels hebben met deze wet te maken: zij mogen geen dvd's of games met een 16-classificatie verkopen of verhuren aan personen jonger dan 16.

Het is met ingang van 1 januari 2005 verplicht om vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs te dragen. De overheid geeft aan dat artikel 240a Wetboek van Straftrecht ook voor de andere leeftijden van toepassing is.

In februari 2009 is een Convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt. Voor de leeftijdsgrens van 12 jaar zal bij twijfel altijd naar de leeftijd gevraagd worden waarbij het antwoord als correct wordt beschouwd.

Zijn er ook uitzonderingen?

Een kind van elf jaar mag onder begeleiding van een ouder worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van twaalf jaar. Dit geldt niet langer voor kinderen van veertien of vijftien jaar die samen met een ouder een film met een 16-classificatie willen bezoeken. Deze kinderen krijgen geen toegang tot de film. Kortom, kinderen die nog geen zestien jaar zijn, krijgen dus geen toegang (ook niet begeleid door een volwassene).

Ik heb een cadeaukaart die ik niet online kan inleveren, kan ik wel reserveren?

Op dit moment is het al mogelijk om de Vue Gift Card en de Nationale Bioscoopbon online in te leveren. Met andere vouchers en bonnen kun je alleen aan de kassa van de bioscoop terecht geef daarom aan dat je hiervan gebruik wilt maken als je telefonisch reserveert. Voor reserveren wordt € 0,80 per ticket in rekening gebracht. Het telefoonnummer van de bioscoop is terug te vinden op de lokatiepagina van de bioscoop.

Is het nog wel mogelijk om telefonisch tickets te reserveren?

Vue Cinemas biedt op dit moment wel de mogelijkheid om tickets telefonisch bij de bioscoop te reserveren, maar hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Deze kosten komen neer op €0,80 per ticket.

Deze extra kosten worden niet doorberekend bij telefonische reserveringen voor Vue Plus- , Opera-, Ballet-, en Filmhuisvoorstellingen, alsmede reserveringen door Vue Movie Pass houders. De transactiekosten voor een aankoop via de website en app blijven staan op €0,50 per transactie.

Waarom kan ik online geen tickets meer reserveren?

In het verleden zijn gereserveerde bioscooptickets vaak wel online geboekt, maar deze werden in de praktijk lang niet altijd opgehaald. Omdat deze plaatsen vaak ook de beste plekken in de zaal waren, is besloten om alleen nog de mogelijkheid tot kopen te behouden. Op deze manier is de teleurstelling kleiner en de kans groter dat de beste plaatsen aan tevreden bezoekers worden verkocht.

Een ander voordeel is dat u met de gekochte tickets precies op tijd kunt komen voor de voorstelling. Gereserveerde tickets moesten doorgaans minimaal een half uur van tevoren worden opgehaald, die tijd bespaart u nu.

Daarnaast is het voordeliger om online of via de app uw tickets te kopen. Voor het telefonische reserveren wordt een bedrag van €0,80 per ticket in rekening gebracht. Bij het bestellen via de website en app is dit slechts €0,50 voor de gehele transactie.

Wat is een D-Box stoel?

D-BOX stoelen zijn speciale stoelen die in contact staan met bepaalde digitale- en 3D-films, waardoor er een extra dimensie ontstaat. De bioscoopstoel reageert op het beeld en geluid tijdens de film, waardoor men zich nog meer naast de hoofdrolspelers waant. Race mee tijdens een wilde achtervolging, vlieg mee met een superheld of duik diep in de oceaan met een onderzeeër, niets is te gek.

Wat is een Loveseat?

Een Loveseat zijn twee stoelen naast elkaar waarbij de middelste armleuning is weggehaald. Zo kun je extra dicht tegen jouw geliefde aankruipen!

Wat is een VIP stoel?

VIP stoelen zijn luxe leren stoelen op de beste plek in de zaal. De VIP stoelen hebben de juiste afstand tot het scherm waardoor je de beste beeldresolutie en de optimale sound ervaart. De luxe stoelen zijn van hand gemaakt leer en hebben een verstelbare rugleuning en hoofdsteun. De hoofdsteun zorgt ervoor dat jouw hoofd in de juiste hoek is gekanteld als je achterover leunt. Hierdoor blijft de focus op het scherm.

Als ik een barcode heb ontvangen, waar kan ik dan mijn tickets afhalen?

Je kan jouw barcode via de Vue App of uit de bevestigingsmail laten scannen bij het ticketcontrolepunt. Na de scan hoef je niet meer langs de kassa en kun je gerust doorlopen om te genieten van de film.

Hoe kan ik online betalen?

Online kan er gekozen worden uit diverse betaalmethoden zoals iDEAL, Credit Card (Visa, Mastercard en Maestro), Pay Pal, Giropay, Bancontact en Sofort.

Tevens is het mogelijk om een Vue Gift Card en Nationale Bioscoop in te wisselen. Dit doe je door de 23 cijferige barcode van de Vue giftcard in te voeren bij ‘kortingen’. De waarde van de giftcard wordt direct als korting berekend.

De Nationale Bioscoopbon moet je selecteren bij betaalwijze. Staat er niet genoeg op de Nationale Bioscoopbon, dan kan het restant daarna betaalt worden met een van bovengenoemde betaalmethoden. Per bestelling wordt er eenmalig € 0,50 transactiekosten in rekening gebracht

Op welke manieren kan ik de barcode gebruiken?

Als je een aankoop hebt gedaan met een Mijn Vue account, kun je de barcode bij het ticketcontrolepunt gereed houden. Open hiervoor de Vue App, ga naar Mijn Vue, Tickethistorie en open de aankoop. De barcode kan hierna worden gescand.
Heb je geen aankoop gedaan via Mijn Vue of heb je de app nog niet geïnstalleerd, dan kun je met de gemailde code naar het controlepunt lopen.

Kan ik mijn aankoop annuleren of geld retour krijgen?

Een aankoop kan in principe niet worden omgeruild, alleen bij uitzonderingsgevallen. Neem hiervoor contact op met jouw lokale bioscoop. Vergeet niet om jouw bankrekeningnummer en/of ontvangstbevestiging bij de hand te hebben. Let op: Het is niet mogelijk om geld terug te krijgen na afloop van de filmvoorstelling waar je de tickets voor hebt gekocht.

Kan ik mijn kaarten ook al eerder afhalen?

Ja, dat kan. Binnen afzienbare tijd geeft het systeem jouw ticket door aan de kassa van de bioscoop, in ieder geval binnen enkele uren. De kaarten kunnen gedurende de normale kassa openingstijden worden afgehaald bij de bioscoop. In veel gevallen is dit zelfs aan te bevelen, je staat dan niet gezamenlijk in de rij met andere filmbezoekers die zonder eerdere aankoop tickets willen aanschaffen.

Kan ik op een specifieke rij/stoel zitten?

Bij sommige bioscopen wordt bij een aankoop een rij- en stoelnummer toegewezen. Bij een aankoop via de Vue App of via de website kun je zelf een zitplaats selecteren, bij aankoop aan de kassa kun je dit in overleg met de kassamedewerker doen. Indien je na aankoop van jouw ticket alsnog van plaats wil wisselen, dan kun je dit aangeven bij de kassa.

Kan ik via internet of de Vue app een Familieticket kopen?

Helaas is het op dit moment niet mogelijk om een Familieticket te kopen. Er wordt wel aan gewerkt om deze zo spoedig mogelijk beschikbaar te maken.
Het is uiteraard wel mogelijk om aan de kassa van de bioscoop een Familieticket aan te schaffen.

Wat kosten filmtickets?

De voornaamste ticketprijzen worden vernoemd bij de desbetreffende pagina van de gekozen Vue Cinema. Je kan hiervoor klikken op Tarieven voor alle tarieven of per specifieke filmvoorstelling in het filmoverzicht de prijs bekijken.

Wat zijn de extra kosten van het kopen van kaarten via internet?

De kosten van het aanschaffen van bioscoopkaartjes via internet bedragen € 0,50 per transactie.

Zitten we naast elkaar wanneer ik twee aparte aankopen maak?

Helaas kunnen wij dit op basis van vraag en aanbod niet garanderen. U kunt altijd via de Vue App of via de website tickets aankopen en direct de zaalplattegrond bekijken om te zien of er nog plaatsen naast de eerdere aankoop beschikbaar zijn. Is dit het geval, dan kunt u gemakkelijk en snel de stoel(en) naast de oorspronkelijke aankoop selecteren. Koopt u liever tickets bij de kassa? Vraag dan de kassamedewerker voor de mogelijkheden.

Hoe kan ik Vue Vouchers, korting - en actiebonnen online inleveren?

Helaas is het niet mogelijk om Vue Vouchers, kortingsvouchers en/of actievouchers van externe partijen (zoals bv de MaDiWoDo bon, filmbon ) online in te wisselen. Met deze bonnen en vouchers helpen we je graag verder aan de kassa van de bioscoop.

Kan ik de Nationale Bioscoopbon online inleveren?

De Nationale Bioscoopbon is ook online in te wisselen. Dit doe je door bij betaalwijze de optie Nationale Bioscoopbon te kiezen. Is het saldo van jouw bon niet toereikend dan kan je het restbedrag betalen met een van de andere betaalmogelijkheden.

Klik hier meer informatie over de Nationale Bioscoopbon en de saldo checker van jouw bon.

Zijn mijn JT Filmbonnen en Filmvouchers nog geldig bij Vue?

Alle JT producten, inclusief de JT Filmbonnen, Filmvouchers en JT Movie Pass blijven geldig bij Vue binnen de vastgestelde geldigheidsduur van het product.

Kan ik VVV-bonnen inleveren?

Het is bij Vue Cinemas niet mogelijk om VVV-bonnen te gebruiken voor de aanschaf van filmtickets en producten.

Wat zijn de voorwaarden van mijn MaDiWoDo-bon?

Bedrijven worden in de gelegenheid gesteld acties te doen met de zogenaamde MaDiWoDo-bioscoopkaarten. Deze kaarten zijn bedoeld om in te zetten voor onder meer speciale acties. MaDiWoDo-bioscoopkaarten zijn voorzien van een standaard opdruk met eventueel aan de achterkant een opdruk van het bedrijf, speciale film of actie. U kunt met een dergelijke bon op maandag t/m donderdag gratis naar de bioscoop. De kaarten hebben een absolute einddatum: na deze datum zijn de kaarten niet meer inwisselbaar bij de bioscopen, de einddatum van de kaarten worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. MaDiWoDo-bioscoopkaarten kunnen, zoals ook op de achterzijde is aangegeven, niet worden gebruikt tijdens officiële feestdagen en de kerstvakantie.

Verschijnt de Vue App ook op Blackberry, Nokia Mobile en Windows Mobile?

Op dit moment zijn er nog geen plannen om de app van Vue uit te brengen voor Windows Smartphone, Nokia Mobile en Blackberry. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan laten wij dit zo spoedig mogelijk weten.
Je kan wel gebruik maken van de website van Vue, welke volledig voor mobiele apparaten is geoptimaliseerd.

Uitschrijven nieuwsbrief