Veel gestelde vragen

Categorieën



Recent hebben wij vernomen dat er onbevoegde toegang is geweest tot onze web omgeving voor onze online klanten, waardoor onze Vue Cinemas website en app, alsmede de klantgegevens geraakt zijn, die wij daar opslaan. Wij ontdekten dit na een melding van een ethische hacker en daaropvolgende uitgebreide onderzoeken. We hebben onmiddellijk stappen ondernomen om dit probleem op te lossen en wij hebben al onze klanten die hierdoor getroffen zijn elk per email geïnformeerd. Ook hebben onze externe forensische deskundigen uitgebreid onderzoek gedaan naar aanwijzingen of onbevoegden persoonsgegevens hebben verkregen uit onze website en app. Tot op heden zijn dergelijke aanwijzingen niet gevonden. Wij begrijpen dat dit incident aanleiding kan zijn voor vragen. Wij vinden de privacy en het veilig bewaren van de persoonsgegevens van onze klanten erg belangrijk en wij bieden u onze oprechte excuses aan voor het ongemak dat deze kwestie mogelijk heeft veroorzaakt. Wij vinden het belangrijk om u nadere informatie te verschaffen en u te laten weten wat wij hebben gedaan om het beveiligingsincident aan te pakken.
Op 24 augustus 2023 heeft een ethische hacker ons laten weten dat hij ongeautoriseerd toegang had verkregen tot onze website en dat hij een beperkt aantal klantgegevens in handen had gekregen als bewijs van zijn toegang. Op dezelfde dag informeerde hij ook een RTL Nieuws journalist, die vervolgens op 25 augustus 2023 hierover een RTL Nieuws artikel publiceerde.

Wij namen dit incident erg serieus op en hebben onmiddellijk actie ondernomen door (i) de verklaringen van de hacker en de journalist te onderzoeken, (ii) de web omgeving veilig te stellen door de kwetsbaarheden die ontdekt waren door de ethische hacker te verhelpen, (iii) een melding in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, en (iv) een volledige forensische- en beveiligingsaudit van onze web omgeving uit te voeren, ondersteund door externe beveiligings- en forensische experts.
De onderzoeken uitgevoerd door de externe experts hebben bevestigd dat de ethische hacker kwetsbaarheden had ontdekt, die door onbevoegden konden worden gebruikt om toegang te krijgen tot de persoonsgegevens van onze online klanten. Het is ook gebleken dat andere onbevoegden dan de ethische hacker toegang hebben gehad tot onze website en app. De forensische experts hebben, op basis van de beschikbare logbestanden, echter geconstateerd dat alleen de ethische hacker in beperkte mate persoonsgegevens heeft gedownload om de kwetsbaarheden aan te tonen aan de RTL Nieuws journalist. De ethische hacker en RTL Nieuws journalist hebben schriftelijk bevestigd dat zij deze persoonsgegevens definitief hebben verwijderd. De forensische experts hebben geen aanwijzing gevonden dat onbevoegde partijen, anders dan mogelijk de ethische hacker en de RTL Nieuws journalist, persoonsgegevens van onze web omgeving in handen hebben gekregen.
Ja, hoewel uit de onderzoeken volgt dat andere onbevoegde partijen toegang hadden, hebben de forensische experts alleen bewijs gevonden dat de ethische hacker een beperkt aantal klantgegevens in handen heeft gekregen voor bewijsdoeleinden. Dit betekent dat er geen aanwijzingen zijn gevonden dat andere onbevoegden persoonsgegevens hebben bemachtigd van onze website.
Gastaccount:
Als u een Gastaccount heeft, verwerken wij de volgende persoonsgegevens:
  1. Naam
  2. E-mailadres 
  3. Als u een online betaling heeft gedaan op de Vue website of app met behulp van het “iDEAL” e-commerce betaalsysteem, werd uw bankrekeningnummer (IBAN) ook bewaard op onze website omgeving
  4. Ticketbestelgegevens 
MijnVue-accounthouder:
Als u een MijnVue-account heeft, verwerken wij de volgende persoonsgegevens:
  1. Naam
  2. Geslacht
  3. E-mailadres
  4. Geboortedatum
  5. Postcode of adres (alleen als dit is verstrekt)
  6. Foto (alleen als dit is verstrekt)
  7. Gehashte/gecodeerde waarde van uw wachtwoord (tenzij u een account heeft aangemaakt via Facebook waardoor u geen wachtwoord heeft voor onze website). Wij slaan uw werkelijke wachtwoord niet op, maar alleen een gecodeerde, gehashte waarde ervan. Deze waarden kunnen niet ontcijferd of gebruikt worden door onbevoegden
  8. Als u een online betaling heeft gedaan op de Vue website of app met behulp van het "iDEAL" e-commerce betaalsysteem, werd uw bankrekeningnummer (IBAN) ook bewaard op onze website en app
  9. Ticketbestelgegevens
MoviePass-accounthouder:
Als u een MoviePass-account heeft, verwerken wij de volgende persoonsgegevens:
  1. Naam
  2. Geslacht
  3. E-mailadres
  4. Geboortedatum
  5. Adresgegevens
  6. Foto
  7. IBAN bankrekeninggegevens
  8. Gehashte/gecodeerde waarde van uw wachtwoord (tenzij u een account heeft aangemaakt via Facebook waardoor u geen wachtwoord heeft voor onze website). Wij slaan uw werkelijke wachtwoord niet op, maar alleen een gecodeerde, gehashte waarde ervan. Deze waarden kunnen niet ontcijferd of gebruikt worden door onbevoegden
  9. Ticketbestelgegevens
Vue Cinemas medewerker met een Personeelspas-account:
Als u een medewerker bent met een Personeelspas-account, verwerken wij de volgende persoonsgegevens:
  1. Naam
  2. Geslacht
  3. E-mailadres
  4. Geboortedatum
  5. Postcode (alleen als dit is verstrekt)
  6. Foto
  7. Personeelsnummer
  8. Gehashte/gecodeerde waarde van jouw wachtwoord (tenzij u een account heeft aangemaakt via Facebook waardoor u geen wachtwoord heeft voor onze website). Wij slaan uw werkelijke wachtwoord niet op, maar alleen een gecodeerde, gehashte waarde ervan. Deze waarden kunnen niet ontcijferd of gebruikt worden door onbevoegden
  9. Ticketbestelgegevens
We hebben direct de volgende stappen ondernomen:
  • We hebben de kwetsbaarheden verholpen;
  • We hebben van de ethische hacker en de RTL Nieuws journalist de bevestiging gekregen dat ze alle verzamelde gegevens hebben verwijderd en met niemand hebben gedeeld;
  • Op basis van de beveiligings- en forensische audits van onze website uitgevoerd door onze onafhankelijke externe experts hebben wij extra beveiligingsverbeteringen doorgevoerd;
  • We hebben extra beveiligingscontroles en monitoring geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat wij zo goed mogelijk voorbereid zijn om soortgelijke incidenten in de toekomst te detecteren en te voorkomen.
Ja, wij hebben de hoogste prioriteit gegeven aan het verhelpen van de kwetsbaarheden die door de ethische hacker ontdekt waren. Ook hebben wij extra beveiligingsverbeteringen doorgevoerd bij onze website en app, en extra beveiligingscontroles en monitoring geïmplementeerd.
Ja, we hebben de kwetsbaarheden verholpen en extra beveiligingsmaatregelen doorgevoerd met de hulp van IT beveiligingsexperts, zodat u onze website en app veilig kunt gebruiken. Wij vinden de beveiliging van uw gegevens belangrijk en dat u onze website en app volledig vertrouwd kunt gebruiken.
Ja, we hebben het incident gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens in overeenstemming met de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wij willen u geruststellen dat de forensische experts geen aanwijzing hebben gevonden dat een onbevoegde partij, anders dan mogelijk de ethische hacker en de RTL Nieuws-journalist (die ons inmiddels de garantie hebben gegeven alle gegevens te hebben verwijderd), persoonsgegevens in handen heeft gekregen van onze web omgeving. Als voorzorgsmaatregel hebben de forensische experts intensief gezocht voor enige aanwijzingen of onbevoegden persoonsgegevens in handen hebben gekregen van onze web omgeving, maar tot op heden zijn daartoe geen aanwijzingen. Wij geloven daarom dat het risiconiveau voor onze klanten zeer laag is.

Uit voorzorg raden wij u aan altijd op uw hoede te zijn voor verdachte activiteiten, zoals verdachte e-mails, telefoontjes of berichten. Vooral als er een intentie is om meer informatie van u te verkrijgen of om u een onterechte betaling te laten doen. Onthoud dat wij u nooit zullen vragen om persoonlijke informatie te verstrekken via de telefoon of per e-mail. Hoewel er geen aanwijzingen zijn dat uw wachtwoord is gecompromitteerd, kunt u dit natuurlijk wijzigen als u dat wilt.
De kwetsbaarheden zijn voortvarend verholpen. Voordat wij vervolgens alle klanten die geraakt zijn volledig, compleet en definitief hebben kunnen informeren, was het noodzakelijk om eerst diepgaande forensische onderzoeken uit te voeren ten aanzien van wat er gebeurd was en welke persoonsgegevens mogelijk geraakt zijn. Met de bevindingen uit deze onderzoeken kunnen wij onze klanten op een betere en meer volledige manier informeren.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u geen bericht per e-mail heeft ontvangen:
  • Heeft u een ticket bij een kassa in de bioscoop gekocht? Als dit het geval is, dan bent u niet geraakt door het incident en zult u geen e-mail hebben ontvangen;
  • Heeft u na 22 september 2023 voor het eerst online een MijnVue account aangemaakt of na die datum een ticket gekocht? Als dit het geval is, dan bent u niet geraakt door het incident en zult u geen e-mail hebben ontvangen;
  • Heeft u voor 22 september 2023 online een MijnVue account aangemaakt of voor die datum een ticket gekocht? Als het dit geval is, raden wij u aan te checken of de e-mail in uw “spam folder” zit;
  • Heeft u een verwijderingsverzoek ingediend en van ons de bevestiging ontvangen dat wij uw gegevens hebben verwijderd? Als dit het geval is, dan beschikken wij niet over uw gegevens en hebben wij u geen e-mail kunnen sturen;
  • Heeft u een Movie Pass-account voor 29 september 2023 aangemaakt? Als dit het geval is, raden wij u aan te checken of de e-mail in uw “spam folder” zit;
  • Heeft u na 29 september 2023 voor het eerst een Movie Pass-account aangemaakt? Als dit het geval is, dan bent u niet geraakt door het incident en zult u geen e-mail hebben ontvangen.
Dit kan komen omdat u online tickets heeft gekocht met verschillende e-mailadressen en/of wanneer u meerdere Vue accounts heeft aangemaakt.
Voor meer informatie over het verwerken van uw persoonsgegevens verwijzen wij u graag naar ons privacy statement dat u kunt vinden op onze website.
Als u een MijnVue account heeft, kunt een verwijderverzoek indienen via Mijn Vue. Ga naar het tabblad “gegevens” en klik onderaan op “account verwijderen”, dan zorgt Vue ervoor dat uw persoonlijke gegevens uit onze systemen gewist worden. Dit is enkel mogelijk wanneer er geen actieve Movie Pass aan uw account gekoppeld is.
Als u een vraag heeft die niet beantwoord is door deze Veelgestelde Vragen, neem dan contact met ons op:

Voor meer informatie over de huisregels/bezoekersvoorwaarden, klik hier
Onze bioscopen zijn alle dagen van het jaar geopend, met uitzondering van oudejaarsavond. Oudejaarsdag zijn we wel geopend voor matineevoorstellingen.
We hebben een abonnement genaamd de Vue Movie Pass. Met dit abonnement kunt u voor 20,50 euro per maand onbeperkt naar de bioscoop. Kijk voor meer informatie en het bestellen van de Vue Movie Pass op https://www.vuecinemas.nl/moviepass.
De Ladies Night is ook te bezoeken door mannen. Hou er alleen wel rekening mee dat de avond (net zoals andere thema-avonden) voor een specifieke doelgroep is vormgegeven en is ingedeeld.
Bij Vue is het mogelijk gebruik te maken van de apps Earcatch & Subcatch.

Earcatch - Vertelt wat je niet ziet
Earcatch is een smartphone applicatie die mensen met een visuele beperking in staat stelt audiodescriptie (AD) te gebruiken bij Nederlandstalige films. Bij het gebruik van de Earcatch app beschrijft een stem alle visuele elementen in de film, tijdens pauzes in dialogen. Zowel de app als de audiodescriptie download is gratis voor de gebruiker. Op www.earcatch.nl is de app te downloaden voor zowel iOS als Android. Binnen deze app kun je ook zien welke films uit ons filmaanbod er beschikbaar zijn met audiodescriptie.

Subcatch - Beschrijft wat je niet hoort
De Subcatch app speciale ondertiteling voor Nederlandstalige bioscoopfilms, waardoor ook doven en slechthorenden deze kunnen volgen. Het bijzondere van de technologie van de app is dat de gebruiker de film bij elke vertoning in elke bioscoop kan gebruiken via een smartphone of tablet. Zowel de app als de ondertiteling is gratis beschikbaar voor de gebruiker. Op www.subcatch.nl is de app te downloaden voor zowel iOS als Android

Heb je een trouwe viervoeter die je begeleidt? Hulp- en blindengeleidehonden zijn welkom in al onze bioscopen!
De matinee- en avondvoorstellingen bij Vue zijn voorzien van een pauze, m.u.v. Dolby Cinema voorstellingen. Nachtvoorstellingen hebben geen pauze.
De minimale leeftijd is per film verschillend. Bekijk altijd het advies van de kijkwijzer op onze website.
Let op! De leeftijdgrenzen van 16+ en 18+ zijn wettelijk bepaald, het is verboden om naar een film te gaan met deze keuring als je onder de 16 jaar bent. Je moet je kunnen legitimeren als het personeel hier om vraagt.

De andere leeftijden van de kijkwijzer zijn adviesleeftijden.

Het is niet toegestaan baby's onder de leeftijd van 24 maanden mee te nemen naar de bioscoop.
Dat is zeker mogelijk. Kijk op de pagina Zakelijk, Ladies Night: Standhouders voor meer informatie.
Deze films zijn alleen toegankelijk voor personen van 16 jaar en ouder. De leeftijdgrens van 16+ is wettelijk bepaald, het is verboden om naar een film te gaan met deze keuring als je onder de 16 jaar bent.
Je moet je kunnen legitimeren als het personeel hier om vraagt.
Vanaf 13 december 2014 is het voor alle bedrijven verplicht om informatie omtrent allergieën te vermelden. Voor meer informatie over welke mogelijke substanties er in de door ons verkochte producten zit, kunt u hier een overzicht vinden of kunt u meer informatie verkrijgen bij onze werknemers in de bioscoop.
Deze films hebben het advies voor personen van 18 jaar en ouder. Het is verboden naar de film te gaan met deze keuring als je onder de 16 jaar bent. Je moet je kunnen legitimeren, dat je 16 jaar of ouder bent, als het personeel hier om vraagt.

Het Movie Pass ticket is voor de Vue Movie Pass houder. Dit ticket selecteer je als je met een Movie Pass wilt betalen. Dit kan voor jouw eigen Movie Pass zijn of voor een andere Movie Pass houder.

De Vue Gift Card en de Vue Kids Card ticket kies je als je een van deze twee giftcards online wilt inwisselen.

Per stoel selecteer je een tickettype. Per transactie kun je 10 stoelen selecteren.
Online kan er gekozen worden uit diverse betaalmethoden zoals iDEAL, Nationale Bioscoopbon, Credit Card (Visa, Mastercard en Maestro), PayPal, Giropay, Bancontact en Sofort.

Tevens is het mogelijk om een Vue Gift Card en de Vue Kids Card in te wisselen. Dit doe je door bij de stoelselectie het tickettype Vue Gift Card of Vue Kids Card toe te kennen aan een stoel. In de stap daarna voer je de 23 cijferige barcode van de giftcard in en voeg deze toe om in te wisselen. Het is hierbij mogelijk om meerdere giftcards binnen een transactie in te wisselen. Dit doe je door per stoel het tickettype Vue Gift Card of Vue Kids Card te selecteren

De Nationale Bioscoopbon moet je selecteren bij betaalwijze. Staat er niet genoeg op de Nationale Bioscoopbon, dan kan het restant daarna betaalt worden met een van bovengenoemde betaalmethoden. Per bestelling wordt er eenmalig € 0,50 transactiekosten in rekening gebracht
Ja, dat kan via de Vue App. Zorg wel dat je jouw Vue Movie Pass én tickets geopend hebt terwijl je online bent. Dan zijn ze daarna ook beschikbaar als je offline bent!
Zodat je direct kan zien of jouw favoriete plekje nog beschikbaar is voor het aantal tickets dat je wilt bestellen.
Je kan jouw barcode via de Vue App of uit de bevestigingsmail laten scannen bij het ticketcontrolepunt. Na de scan kun je doorlopen om te genieten van de film.
Een aankoop kan in principe niet worden geannuleerd of omgeruild. Indien je uiterlijk één uur voor aanvangstijd van de voorstelling contact opneemt met de bioscoop waarvoor je tickets hebt gekocht dan kun je een coulanceverzoek indienen. Je kunt hiervoor een mail sturen via ons contactformulier, met je E-tickets bijgevoegd.
Let op: het is niet mogelijk om een coulanceverzoek in te dienen ná aanvangstijd van de voorstelling waar de tickets voor zijn gekocht.
De kosten van het aanschaffen van bioscoopkaartjes via internet bedragen € 0,50 per transactie.
De ticketprijzen van Vue Cinemas variëren afhankelijk van de weekdag, het tijdstip of welke Vue bioscoop je bezoekt. De meeste Vue bioscopen bieden overdag en op doordeweekse dagen verlaagde ticket prijzen aan. Dit geldt ook voor de kinder- en tienertickets. Voor onze 3D, Dolby Cinemas, XD en D-Box of een zaal met een bijzonder zitcomfort hanteren wij andere tarieven. Selecteer de gewenste voorstelling op onze website om de bijbehorende ticketprijs te bekijken.
Nadat je een film en tijdstip hebt gekozen, start het bestelproces dat bestaat uit 4 stappen:
Stap 1. stoelkeuze: kies een stoel en voeg een tickettype toe. Er zijn meerdere ticketypes met verschillende prijzen. Je ziet direct wat de verschillende tickettypes kosten en toeslagen worden direct verrekend in de prijs van het ticket. Nieuw zijn de tickettypes voor de Movie Pass, de Vue Gift Cards en de Vue Kids Card. Ga je met meerdere mensen dan kies je per stoel een tickettype. Hier kan je ook meerdere Movie Pass tickets selecteren

Stap 2: controleren: indien gekozen, vul je hier de barcodes en pincodes in van de Movie Pass, Vue Gift Card en Vue Kids Card en voeg je ze toe. Voeg je meerdere Movie Passen toe dan verschijnt de profielfoto van de pashouder. In deze stap kan je ook altijd nog tickettypes wijzigen

Stap 3: inloggen: heb je alle gegevens ingevuld en gecontroleerd dan moet je inloggen /registreren zodat we de E-tickets naar je toe kunnen sturen

Stap 4: afrekenen: hier kun je kiezen uit diverse betaalmethoden (oa iDEAL, Nationale Bioscoopbon, Credit Card, PayPal). Als je transactie geslaagd is ontvang je de E-tickets per mail. Ook kun je deze altijd terugvinden in de tickethistorie van jouw ‘Mijn Vue”account.
Vue Cinemas biedt de mogelijkheid om tickets telefonisch bij de bioscoop te reserveren, maar hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Deze kosten komen neer op €1,00 per ticket.

Deze extra kosten worden niet doorberekend bij telefonische reserveringen voor Vue Plus voorstellingen, Opera en Ballet (encore)voorstellingen en Filmhuisvoorstellingen. De transactiekosten voor een aankoop via de website en app blijven staan op €0,50 per transactie. Let erop dat gereserveerde tickets minimaal een half uur van tevoren moeten worden opgehaald.
Het prijsverschil tussen de films hangt meestal af van het type beleving en het tijdstip. De precieze uiteensplitsing van de tarievenlijst is te vinden onder het kopje Tarieven op de informatiepagina van jouw lokale Vue Cinema.
Op dit moment is het mogelijk om de Vue Giftcard, de Vue Kids Card, de Vue Film Voucher en de Vue Midweek online in te wisselen. Tevens kan je betalen met de Nationale Bioscoopbon. Met andere vouchers en bonnen kun je alleen aan de kassa van de bioscoop terecht. Geef daarom aan dat je hiervan gebruik wilt maken wanneer je telefonisch reserveert. Voor het maken van een telefonische reservering wordt €1,00 reserveringskosten per ticket in rekening gebracht. Het telefoonnummer van de bioscoop is terug te vinden op de locatiepagina van de bioscoop.
Jazeker, online kies je jouw eigen favoriete plek als deze nog beschikbaar is. Wel vragen wij je of je geen enkele stoelen wilt overlaten. Lukt dat niet, dan word je verzocht om andere plekken te kiezen waarbij dit wel mogelijk is. Dit om te voorkomen dat er onverkoopbare plaatsen in de zaal overblijven en we andere bezoekers moeten teleurstellen.

Koop je tickets aan de kassa, overleg dan even met de medewerker wat er mogelijk is.
Als je een aankoop hebt gedaan met een Mijn Vue account, kun je de barcode bij het ticketcontrolepunt gereed houden. Open hiervoor de Vue App, ga naar Mijn Vue, Tickethistorie en open de aankoop. De barcode kan hierna worden gescand.
Heb je geen aankoop gedaan via Mijn Vue of heb je de app nog niet geïnstalleerd, dan kun je met de gemailde code naar het controlepunt lopen.
Ja, dat kan. Binnen afzienbare tijd geeft het systeem jouw ticket door aan de kassa van de bioscoop, in ieder geval binnen enkele uren. De tickets kunnen gedurende de normale kassa openingstijden worden afgehaald bij de bioscoop. In veel gevallen is dit zelfs aan te bevelen, je staat dan niet gezamenlijk in de rij met andere filmbezoekers die zonder eerdere aankoop tickets willen aanschaffen.
In het verleden werden online gereserveerde bioscooptickets niet altijd opgehaald. Omdat deze plaatsen vaak ook de beste plekken in de zaal waren, is besloten om alleen nog de mogelijkheid tot kopen aan te bieden. Op deze manier is de teleurstelling kleiner en de kans groter dat de beste plaatsen aan tevreden bezoekers worden verkocht.

Na aankoop van een online ticket ontvang je een mail met daarin het E-ticket. Tevens wordt het ticket zichtbaar in de tickethistorie in jouw ‘Mijn Vue’ account.

Heb je geen mail ontvangen maar zie je wel de tickets in jouw ‘Mijn Vue’, check dan de spamfilter/ongewenste e-mail box als eerste. Of kijk of het juiste e-mailadres staat ingesteld in jouw ‘Mijn Vue’ account.

Heb je wel tickets ontvangen per mail maar zie je geen tickets in jouw ‘Mijn Vue’ dan heb je waarschijnlijk meerdere accounts bij ons. Check dan of je met het juiste account bent ingelogd waarmee je de kaartjes hebt gekocht. Er kan worden ingelogd via Facebook of via een e-mailregistratie, let op: dit zijn 2 gescheiden accounts.

Het is toegestaan om onder begeleiding van een volwassene een film met een keuring van 12 jaar en ouder te bekijken. Zonder begeleiding is dit helaas niet mogelijk.
Vue Cinemas leeft de regelgeving rond kijkwijzer strikt na. Aan de kassa of bij de ticketcontrole kan om legitimatie worden gevraagd in geval van gerede twijfel. Kijkwijzer waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Dat betekent dat Kijkwijzer en ook PEGI, de Kijkwijzer voor games, informatie in de vorm van waarschuwingen bieden. De leeftijden van Kijkwijzer en PEGI kennen echter ook een wettelijk aspect. Dit is geregeld in Artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht. Het artikel zegt letterlijk: 'Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding of voorwerp, of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar'.
Een bioscoopexploitant is op grond van wetsartikel 240a in Wetboek van Strafrecht strafbaar wanneer zij een persoon jonger dan 16, toelaat tot een film met de classificatie 16. Een bioscoopeigenaar mag iemand om legitimatie vragen of, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16 jaar, de toegang weigeren tot een film met de classificatie 16. Ook videotheken en winkels hebben met deze wet te maken: zij mogen geen dvd's of games met een 16-classificatie verkopen of verhuren aan personen jonger dan 16.

Het is met ingang van 1 januari 2005 verplicht om vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs te dragen. De overheid geeft aan dat artikel 240a Wetboek van Straftrecht ook voor de andere leeftijden van toepassing is.

In februari 2009 is een convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt. Voor de leeftijdsgrens van 12 jaar zal bij twijfel altijd naar de leeftijd gevraagd worden waarbij het antwoord als correct wordt beschouwd.

Het is niet toegestaan baby's onder de leeftijd van 24 maanden mee te nemen naar de bioscoop. Dit betreft reguliere voorstellingen.
Het is niet toegestaan baby's onder de leeftijd van 24 maanden mee te nemen naar de bioscoop.
Helaas is dit niet mogelijk. Wij zijn gebonden aan de wettelijke bepalingen.
Als wij een jonger persoon toelaten tot een film met een keuring voor 16 jaar en ouder, dan zijn wij strafbaar. Dit is de reden dat wij, ongeacht aanwezige personen die ouder dan 16 jaar zijn, de toegang moeten weigeren.
Voor meer informatie betreffende de kijkwijzer verwijzen wij u graag door naar de website van Kijkwijzer: www.kijkwijzer.nl.
Een kind van elf jaar mag onder begeleiding van een ouder worden toegelaten tot een film met een leeftijdsgrens van twaalf jaar. Dit geldt niet langer voor kinderen van veertien of vijftien jaar die samen met een ouder een film met een 16-classificatie willen bezoeken. Deze kinderen krijgen geen toegang tot de film. Kortom, kinderen die nog geen zestien jaar zijn, krijgen dus geen toegang (ook niet begeleid door een volwassene).

Momenteel loopt er geen actie met Social Deal
• Bioscoopticket voor een film naar keuze bij Vue Cinemas + 1 popcorn MEDIUM (Midweek en Week voucher)
• Aankoopperiode vanaf 02-02-2024 t/m 03-03-2024
• Geldig in alle deelnemende Vue Cinemas
• Voucher geldig vanaf 05 februari 2024 t/m 31 augustus 2024
• Exclusief eventuele toeslagen voor 3D, XD/Dolby Atmos, Dolby Cinema, D-Box, VIP en DeLuxe seating
• Exclusief 3D bril
• Niet geldig bij premières, evenementen en/of speciale voorstellingen.

Het is helaas niet mogelijk om een Vue Gift Card te retourneren.
Vue heeft 2 soorten giftcards; de Vue Gift Card en de Vue Kids Card.

De Vue Gift Card is inwisselbaar voor één filmticket plus een kleine popcorn/100-grams chips en een drankje naar keuze (fris, water, thee of koffie). De Vue Gift Card kost € 16,95.

De Vue Kids Card is geldig voor kids tot en met 11 jaar en inwisselbaar voor één kinderticket plus een kidsbox met daarin een popcorn, spekje, lolly en pakje chocomel, Caprisun of Fristi. Een kinderticket is alleen in te leveren voor films met een leeftijdsclassificatie van AL, 6+ en 9+. De Vue Kids Card kost € 10,45.

Beide cards zijn te koop en inwisselbaar aan de kassa van onze bioscopen. Tevens online in te wisselen (meerdere giftcards per bestelling).

Klik hier voor de gedetailleerde voorwaarden van de giftcards.
MaDiWoDo-bioscoopkaarten worden door bedrijven ingezet voor promotionele doeleinden. Ze zijn voorzien van een standaard opdruk met eventueel aan de achterkant een opdruk van het bedrijf, speciale film of actie. Een MaDiWoDo-bioscoopkaart is geldig op maandag t/m donderdag en in te wisselen voor een standaard ticket exclusief toeslagen. De kaarten hebben een absolute einddatum: na deze datum zijn de kaarten niet meer inwisselbaar bij de bioscopen. MaDiWoDo-bioscoopkaarten kunnen, zoals ook op de achterzijde is aangegeven, niet worden gebruikt tijdens officiële feestdagen en de kerstvakantie. MaDiWoDo-bioscoopkaarten zijn niet te koop voor consumenten maar alleen voor bedrijven via de branchevereniging NVBF.
De meest gestelde vragen zijn verwerkt in deze FAQ. Voor andere vragen of opmerkingen over een van onze giftcards kan een mail worden gestuurd naar [email protected]
Via de geldigheidschecker, kan je kijken wat de geldigheidsdatum van jouw Vue Gift Card en Vue Kids Card is.

Klik hier voor de geldigheidschecker.
De Nationale Bioscoopbon is ook online in te wisselen. Dit doe je door bij betaalwijze de optie Nationale Bioscoopbon te kiezen. Is het saldo van jouw bon niet toereikend dan kan je het restbedrag betalen met een van de andere betaalmogelijkheden. Er kunnen meerdere Nationale Bioscoopbonnen in een transactie worden ingewisseld. Selecteer dan telkens de Nationale Bioscoopbon als betaalwijze.

Bovenstaande geldt alleen voor de Nationale Bioscoopbon giftcard en E-Voucher. Papieren Nationale Bioscoopbonnen kunnen niet online worden ingewisseld

Klik hier voor meer informatie over de Nationale Bioscoopbon en de saldo checker van jouw bon.
Alle JT producten, inclusief de JT Filmbonnen, Filmvouchers en JT Movie Pass zijn niet meer geldig bij de Vue bioscopen.
Het is bij Vue niet mogelijk om VVV-bonnen te gebruiken voor de aanschaf van filmtickets en producten.
De Vue Gift Card en Vue Kids Card zijn in te wisselen vanaf de eerste dag ná aankoop.
Vue accepteert aan de kassa de Vue Gift Card, Vue Kids Card, Vue For Two, Vue Vouchers, Vue kortingsbonnen, de Nationale Bioscoopbon en filmbonnen uitgegeven door de branchevereniging NVBF. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld filmbonnen uitgereikt door de Postcodeloterij en MaDiWoDo bioscoopkaarten (cadeaukaart of E-Voucher).

Online zijn alleen de Vue Gift Card, de Vue Kids Card, de Vue For Two, de Vue Filmvoucher en de Vue Midweek voucher inwisselbaar. Dit doe je door in het bestelproces het tickettype 'giftcard/voucher' te selecteren. In de stap erna voer je de ticket barcode in. Met de Nationale Bioscoopbon betalen kan ook. Dit doe je door bij betalen de Nationale Bioscoopbon als betaalmethode te selecteren!

Alle overige bonnen zijn dus uitsluitend via de kassa van de bioscoop in te leveren.
De Vue Gift Card wordt luxe verpakt in een op maat gemaakt cadeaudoosje.
De Vue Kids Card wordt feestelijk verpakt in een op maakt gemaakt cadeaudoosje.

Beide varianten worden geleverd met de voorwaarden. De cadeaudoosjes zijn thuis nog open te maken om er een leuk tekstje bij te schrijven!
Wanneer een betaling op onze website mislukt of niet volledig wordt afgerond dan wordt het bedrag dat van de Nationale Bioscoopbon is afgeschreven automatisch op de cadeaubon teruggestort en de de geselecteerde stoelen worden binnen 15 minuten vrijgegeven. Wanneer het bedrag is teruggestort op de Nationale Bioscoopbon dan kun je deze opnieuw als betaalmiddel gebruiken voor je bestelling.
Vele vouchers, waaronder de Vue Gift Card, de Vue Kids Card ,de Vue FilmVoucher en de Vue Midweek zijn online in te wisselen.

Dit doe je door eerst je gewenste stoel te selecteren. Bij de volgende stap klik je op de prijs van de stoel en kies je voor de optie “Vue Giftcard/Voucher”. Hier vul je de 23 cijferige ticketbarcode in en voeg je de giftcard/voucher toe. Deze code staat op de achterzijde van de card of op de voorzijde van een E-voucher. Er kunnen maximaal 10 giftcards/kidscards per bestelling worden ingewisseld. Je kan de voucher of card ook bij de kassa inleveren. Eventuele toeslagen worden dan nog berekend.

Betalen met een Nationale Bioscoopbon? Deze voer je pas in als je gaat betalen, je kiest bij stoelen het standaard tickettype of een ander type dat op jou van toepassing is (bv tiener).

Hoe lang een film draait in onze zalen is afhankelijk van het succes van de film in kwestie, de wekelijks nieuwe releases en het aantal zalen van een bioscoop. Het is dus niet mogelijk om op voorhand precies te bepalen hoeveel weken een film zal draaien. U kunt er wel van uitgaan dat de 'grotere' films in ieder geval verschillende weken te zien zijn.
De Sneak Preview is beschikbaar bij onze bioscopen in Alkmaar, Apeldoorn, Arnhem, Den Bosch, Deventer, Doetinchem, Eindhoven, Hilversum, Hoogeveen, Hoogezand, Hoorn, Kerkrade, Nijmegen, Purmerend en Vlaardingen.

De Sneak Preview vindt plaats op zondag om 20.30 uur, met uitzondering van schoolvakanties. Er is een inloop vanaf 20.00 uur in verband met de filmquiz voorafgaande aan de film.
Op onze homepage vindt u onder de kop "Verwacht" de titels welke op korte termijn in Nederland in première zullen gaan. Het is uiteraard ook mogelijk om via de zoekoptie op filmtitel te zoeken. Indien een filmtitel niet op een van deze methodes naar voren komt, dan is het nog niet bekend of en wanneer de film wordt uitgebracht.
Het filmoverzicht is gelinkt aan de programmering in de bioscoop. Omdat het programma elke week* wordt aangepast aan de wensen van de bezoeker is het pas op maandagmiddag of -avond beschikbaar voor de komende filmweek. Vanaf dat moment zijn er ook tickets via de website en Vue app te koop.

*Een filmweek loopt in Nederland altijd van donderdag tot en met woensdag.
We doen ons uiterste best om een zo gevarieerd mogelijk filmaanbod te bieden in al onze bioscopen. Helaas kunnen wij niet in alle regio's alle films draaien. Er wordt een keuze gemaakt , onder andere afgezet tegen het aantal beschikbare zalen, bezoekersaantallen en verwachtingen omtrent de filmtitel. Wanneer de filmverhuurder besluit om met weinig kopieën uit te gaan, dan kan het zijn dat wij op locaties met minder zalen niet kunnen draaien. Wij doen er altijd alles aan om het aanbod binnen de ruimte die er is zo breed mogelijk te houden.
Een animatiefilm is in de basis een OV-versie, maar deze wordt per land ingesproken in de lokale taal. Veelal is het helaas niet mogelijk een OV-versie in te zetten van een animatiefilm, hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. De eerste is dat de resultaten van OV-versies veelal tegenvallen: er komen weinig bezoekers naar deze versie. De NL-versie is voor een groter publiek: ouders nemen vaak hun kinderen mee naar de NL-versie en slaan daarom de OV-versie over.
Daarnaast is er het feit dat overige films die in de betreffende speelweek geprogrammeerd staan ook ruimte nodig hebben. Door het beperkt aantal zalen in een bioscoopcomplex is er vaak niet de ruimte om hier een OV-versie te starten.

Een Loveseat zijn twee stoelen naast elkaar waarbij de middelste armleuning is weggehaald. Zo kun je extra dicht tegen jouw geliefde aankruipen!
VIP stoelen zijn luxe leren stoelen op de beste plek in de zaal. De VIP stoelen hebben de juiste afstand tot het scherm waardoor je de beste beeldresolutie en de optimale sound ervaart. De luxe stoelen zijn van hand gemaakt leer en hebben een verstelbare rugleuning en hoofdsteun. De hoofdsteun zorgt ervoor dat jouw hoofd in de juiste hoek is gekanteld als je achterover leunt. Hierdoor blijft de focus op het scherm.
D-BOX stoelen zijn speciale stoelen die in contact staan met bepaalde digitale- en 3D-films, waardoor er een extra dimensie ontstaat. De bioscoopstoel reageert op het beeld en geluid tijdens de film, waardoor men zich nog meer naast de hoofdrolspelers waant. Race mee tijdens een wilde achtervolging, vlieg mee met een superheld of duik diep in de oceaan met een onderzeeër, niets is te gek.
Sit back and relax, uit onze DeLuxe stoelen wil je nooit meer opstaan! Deze brede en luxe leren stoelen zijn elektrisch verstelbaar tot bijna ligstand. Je vindt de DeLuxe Seating bij Vue Alkmaar, Vue Doetinchem, Vue Hoogezand en Vue Purmerend. Vue Den Bosch en Vue Amersfoort zijn zelfs volledig voorzien van DeLuxe stoelen!

Als je tickets via internet hebt gekocht kun je direct doorlopen naar de ticketcontrole. Jouw Vue Movie Pass is alleen digitaal en moet je ook laten controleren bij de ticketcontrole. Via 'tickets' op je App of mobiele website swipe je makkelijk heen en weer tussen jouw QR tickets codes en jouw digitale Vue Movie Pass. Als je tickets aan de kassa koopt, dan krijg je direct een fysiek filmticket mee, die je kunt laten controleren tezamen met je digitale Vue Movie Pass bij de ticketcontrole. Gebruik dan de snelbutton Movie Pass op de app. Hier vind je snel en makkelijk jouw digitale Movie Pass als je geen online tickets hebt gekocht. Alle tickets zijn pas vanaf 90 minuten voorafgaand aan de voorstelling te scannen bij de ticketcontrole of te koop bij de kassa.
De voorwaarden zijn te vinden op de Movie Pass Pagina of in de menubalk van de MijnVue omgeving als je bent ingelogd met jouw Mijn Vue account waar de Movie Pass aan gekoppeld is..
Het is mogelijk om met meerdere Movie Pass houders tegelijk tickets te bestellen via de website en App.

Hoe werkt het? Selecteer per stoel een Movie Pass Ticket. Zijn alle stoelen geselecteerd dan worden in de volgende stap alle gegevens van de Movie Pass gevraagd (10 cijferige code nummer en pincode). Direct wordt de profielfoto van de Movie Pass houder zichtbaar. Omdat Movie Passen persoonsgebonden zijn wordt het ticket gestuurd naar het mailadres dat gekoppeld is aan het ‘Mijn Vue’ account van de pashouder. Dit betekent dat de hoofdboeker van de bestelling alleen zijn eigen Movie Pass ticket ontvangt en nooit het ticket van andere Movie Pass houders

Als Movie Pass houder kan je maximaal 2 E-tickets ontvangen als je hoofdboeker bent van de bestelling en ook tickets koopt voor 'niet Movie Pass houders'. In dat geval ontvang je een mail met jouw eigen Movie Pass ticket én een mail met de overige tickets.
Wat leuk, jij hebt 3 maanden de Vue Movie Pass cadeau gekregen! Er zijn twee opties. 1. Heb jij een Vue Movie Pass Cadeau E-Voucher ontvangen? Op deze voucher staat een geldigheidsdatum en een unieke code. Om de code te gebruiken ga je naar de pagina Movie Pass op de website en kies 'neem abonnement'. Tijdens het bestelproces vul je bij afrekenen deze uniek code in en de voucherwaarde wordt verrekend. Vervolgens ontvang je de digitale Vue Movie Pass in jouw Mijn Vue account. In de welkomstmail die je van ons ontvangt staat een pincode om online tickets mee te kopen! 2. Heb jij een fysieke Vue Movie Pass met promotiecode per post ontvangen? Dan is er een kleine wijziging omdat wij tegenwoordig digitaal zijn. Om jouw pas om te zetten naar digitaal moet je een volledig bestelformulier invullen. Ga hiervoor naar de pagina Movie Pass op de website en kies 'neem abonnement'. Tijdens het bestelproces vul je bij afrekenen de activatiecode in bij 'promotie code toepassen'. Vervolgens ontvang je de digitale Vue Movie Pass in jouw Mijn Vue account. In de welkomstmail die je van ons ontvangt staat een pincode om online tickets mee te kopen! Jouw fysieke pas is nu niet meer bruikbaar. We willen je vragen om deze pas in te leveren in de bioscoop. Veel filmplezier!
De snelste manier om het ticket te annuleren is door het betreffende theater te bellen of te mailen. Let er op dat je eventueel betaalde toeslag(en) alleen kunt terug vragen door persoonlijk langs de kassa te komen vóór aanvang van de voorstelling die je wilt annuleren.
Om je Vue Movie Pass abonnement stop te zetten of opnieuw te laten activeren kun je contact opnemen met onze klantenservice: [email protected]

De Vue Movie Pass heeft een minimale abonnementsvorm van vier maanden. Hierna is de pas per maand opzegbaar. Wij hanteren hierbij een opzegtermijn van een kalendermaand. Zodra er is opgezegd loopt het abonnement tot de laatste dag van de volgende maand. Voorbeeld: De pas wordt tussen 1 t/m 30 april opgezegd, dan loopt de pas tot 31 mei.

Persoonsgegevens die verbonden zijn aan jouw Movie Pass worden 30 dagen ná opzegging automatisch verwijderd.

Ja, aan de kassa, mits de kaartjes voor voorstellingen zijn die op dezelfde dag plaatsvinden. Er moet minstens 90 minuten tussen twee achtereenvolgende voorstellingen zitten
Ja, dat kan via de Vue App. Zorg wel dat je jouw Vue Movie Pass én tickets geopend hebt terwijl je online bent. Dan zijn ze daarna ook beschikbaar als je offline bent!
Tickets worden altijd gemaild naar het adres dat gekoppeld is aan jouw Vue Movie Pass. Daarnaast staan ze bij 'tickets' in jouw Mijn Vue account. Op de Vue App staat tevens een snelbutton 'tickets' op de home page. Het ticket bestaat uit een QR Code die je moet laten scannen bij de ticketcontrole in de bioscoop!
De Vue Movie Pass kost € 20,50 per maand. Dit is inclusief de toeslagen voor Dolby Atmos en XD. Tevens ontvang je altijd 10% korting op jouw eten en drinken. Kijk voor meer informatie en het bestellen van de Vue Movie Pass op https://www.vuecinemas.nl/moviepass
Heb je nog vragen die hieronder niet beantwoord zijn? Neem dan contact op met [email protected]
Je mag met je Vue Movie Pass één ticket per voorstelling reserveren. Daarnaast kun je voor maximaal 6 verschillende voorstellingen tickets vooruit reserveren. Als je naar meerdere voorstellingen gaat, moet er ook minstens 90 minuten tussen de aanvangstijden van twee voorstellingen zitten.
Log dan in op jouw Mijn Vue account en ga naar de tab 'Movie Pass'. Onder de kop 'Kunnen we helpen?' kies je voor 'Pincode resetten' in de dropdown. Klik daar op 'Nieuwe pincode aanvragen' om een e-mail met een nieuwe pincode te ontvangen.
Een Vue Movie Pass is geldig voor alle reguliere filmvoorstellingen (excl. toeslagen). De Vue Movie Pass is niet geldig voor standaard evenementen zoals filmmarathons, Opera- en Balletvoorstellingen, Vue Filmhuis en andere evenementen waar geen regulier ticket voor geldt. Voor sommige andere evenementen moet een toeslag betaald worden
In principe doet jouw Movie Pass het altijd op een andere locatie tenzij er een storing is aan een de server van jouw voorkeursbioscoop. Bij het aanmaken van een Movie Pass wordt namelijk om technische redenen een bioscooplocatie gekoppeld aan de Movie Pass, deze heb je zelf gekozen. Dit betekent dat alle bestellingen van deze Movie Pass via de server van deze bioscoop gaan. Mocht de server van deze bioscoop er onverhoopt uitliggen vanwege een storing of verbouwing dan lukt het helaas niet op op dat moment de Movie Pass op een andere bioscooplocatie of online te gebruiken.
Je kunt je tickets online via de website of de Vue app kopen en aan de kassa bij de bioscoop. Online kies je het tickettype 'Movie Pass'. Op de website geef je dit per stoel aan en kan je ook meerdere keren dit tickettype kiezen indien je voor andere Movie Passers tickets besteld. In de stap erna valideer je de Movie Passen door de pasnummers (10 cijferige code) en pincodes (4 cijfers) in te vullen. Op de app werkt dit hetzelfde alleen kies je dan eerst alle stoelen tegelijk om vervolgens de tickettypes eraan toe te wijzen.

Let op; Omdat Movie Passen persoonsgebonden zijn wordt het ticket gestuurd naar de het mailadres dat gekoppeld is aan het ‘Mijn Vue’ account van de pashouder. Dit betekent dat de hoofdboeker van de bestelling alleen zijn eigen Movie Pass ticket ontvangt en nooit het ticket van andere Movie Pass houders. Bij de kassa hoef je alleen je Vue Movie Pass te tonen om je ticket te kunnen kopen.
Je betaalt de reguliere toeslagen die van toepassing zijn bij jouw lokale bioscoop. Check voor de tarieven de pagina van jouw lokale bioscoop op: www.vuecinemas.nl/bioscopen/. Voor XD Experience en Dolby Atmos betaal je geen toeslag.
De Vue Movie Pass is sinds 03 juni digitaal. Dit betekent dat jouw fysiek pas niet meer geldig is in de bioscoop. De digitale Vue Movie Pass staat in jouw Mijn Vue account. Heb je online tickets gekocht dan verloopt de kaartcontrole ene stuk sneller. Via 'tickets' laat je jouw QR code scannen van het ticket en vervolgens swipe je naar rechts voor jouw Vue Movie Pass. Via de Vue App gaat bovenstaande snel en makkelijk via de snelbuttons 'Movie Pass' (voor kassa of buffet aankopen) of via 'tickets'. Voor meer informatie: Movie Pass digitaal
Geef nu de Vue Movie Pass Cadeau voor 3 maanden! Je betaalt eenmalig € 61,50 euro via iDEAL, zonder verdere abonnementsverplichting. Inclusief 10% korting op eten & drinken. Je ontvang een Vue Movie Pass Cadeau Voucher met daarin een unieke promotiecode. Deze unieke code moet door de ontvanger van het cadeau worden ingevuld bij het bestellen van een Vue Movie Pass. De cadeauvoucher ontvang je per e-mail en kan je printen of direct doorsturen naar de gelukkige!
Gebruik hiervoor een foto waarop jouw gezicht duidelijk te zien is, zonder hoofddeksel. Gebruik hiervoor geen foto waar je met anderen op staat. We moeten kunnen zien om welke persoon het gaat. Het aanpassen van een pasfoto voor de Movie Pass is alleen mogelijk via [email protected].